اکران فیلم تاریخی «اوسونا» از شوشتر در وزارت میراث‌فرهنگی

اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شوشتر با همکاری گروه فرهنگی و هنری تارمه به اکران فیلم تاریخی اوسونا (قدیم‌ها) در تهران اقدام کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا، داود نجارآسیابانی سرپرست میراث‌فرهنگی شوشتر ۱۸ تیرماه ۱۴۰۳ در این خصوص اظهار کرد: این فیلم با فیلمنامه‌ای حاوی حدود ۲۰۰۰ ضرب‌المثل، باور، و آئین‌های ویژه شوشتر و با هدف تلاش برای ماندگاری این فرهنگ غنی و همچنین معرفی لباس، گویش و موسیقی محلی شوشتر تولید شده است.

او افزود: در این رویداد که در محل تالار وزارتخانه میراث‌فرهنگی و با اندیشه ایجاد فرصتی برای حضور شوشتری‌های ساکن استان‌های تهران و البرز تداعی شده بود، حضور و استقبال بی‌نظیر، چشم‌گیر و پرشور شوشتریان مقیم این استان‌ها را شاهد بودیم.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شوشتر بیان کرد: محتوای این فیلم، چکیده‌ای از تحقیقات و گردآوری‌های میدانی مرحوم عباس نژادفتحی به‌عنوان یکی از محققان گران‌قدر شوشتری بوده که بدون هیچ حمایت مالی و با هزینه شخصی فرزند برومند او، جناب آقای راد نژادفتحی تهیه و تولید شده است که این اقدام را می‌توان یکی از بزرگترین و ماندگارترین اقدامات در راستای ثبت هویت یک جامعه خواند.

او گفت: این اکران چهارشنبه شب ۱۳ تیرماه سال جاری در دو سانس اجرا و در خاتمه پس از انجام مراسم آیینی، همه بازیگران و هنروران این فیلم برای معرفی بیشتر لباس محلی شوشتر، از محل اکران تا میدان آزادی تهران با به تن داشتن لباس سنتی شوشتری پیاده گام برداشتند و نظر رهگذران را به این لباس زیبا معطوف کردند.

نجارآسیابانی افزود: این اقدام علاوه بر این‌که عاملی برای شناساندن این البسه به رهگذران بود، بلکه خود می‌تواند مبلغی برای استفاده از لباس‌های سنتی در جامعه‌های محلی نیز باشد؛ چرا که این قبیل لباس‌ها که اجداد ما استفاده‌ می‌کردند، علاوه بر زیبایی، دارای سادگی و حفظ حجاب و تأمین‌کننده ملزومات پوشش اسلامی است.

او تأکید کرد: حمایت‌های معنوی و حتی مادی آحاد جامعه از چنین اقداماتی، می‌تواند از عوامل تأثیرگذار در تولید محتواهای فرهنگی و تاریخی دیار کهنی همچون شوشتر باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403041800866
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha